Close

3 kroky k výběru úspěšnější akce.

Trhů a jarmarků se v Čechách a na Moravě koná v průběhu roku spousta. Některé jsou pro nás rukodělce co do prodejů úspěšnější a jiné méně. Každý z nás si tím procházíme většinou metodou pokus, omyl.
Tam kde se nám dařilo se snažíme vracet pravidelně. Tam, kde to s prodeji nebyla žádná sláva přemýšlíme čím to bylo.

Nehodí se moje zboží na takový trh? Chodí sem tak málo lidí pokaždé nebo jen proto, že zrovna ten den pršelo? Měl/a jsem stánek na dobrém místě?
A to je jen zlomek všeho co se nám honí hlavou. Jaké jsou vaše otázky? klidně je mi je napište do komentářů pod článkem.

Existuje způsob jak si vybírat  jen ty úspěšné akce? ANO i NE!

ANO i NE?
Vždycky to bude trochu pokus-omyl. Nicméně podělím se s vámi o několik pravidel, která se snažím dodržovat a pomáhají mi. Některá z nich jsem se dozvěděl na kurzu a na některá jsem si přišel sám.

1. Plánování akcí (ideálně na celý rok dopředu)
V průběhu roku je několik období, kdy se většina trhů a jarmarků koná. A to znamená, že většinou mívají i shodné termíny. Proto je dobré vědět, kterým akcím vlastně dát přednost.

2. Otázky, na které musíte znát odpověď (zeptat se pořadatele)
a) Kolikátý ročník trhů se koná?
– je to nová nebo už zavedená akce?
Hledáme totiž akce, které už jsou zavedené a lidé je znají. Můžeme klidně jet i na první, druhý i třetí ročník vyzkoušet si novou akci. Ale důležité je právě to “vyzkoušet”. To znamená, že takové akce volím jen jako doplněk a zkoušku nových možností.
b) Jaká je návštěvnost akce?
Minimální návštěvnost na akci je pro mě v rozmezí 3000 – 5000 návštěvníků. Jsou akce, kde se pohybuje návštěvnost i v řádech desítek tisíc. Ze zkušenosti můžu říct, že akce, kde návštěvníci platí vstupné jsou ještě zajímavější ;-).
c) Kolik stojí prodejní místo?
Cena pronájmu není samozřejmě jedinou z nákladových položek na akci, ale dokáže nám říct něco o kvalitě akce.  U akcí s nízkým nájmem se za rukodělce vydává kde kdo a může to být signál, že na takovou akci rukodělci moc nechtějí jezdit a pořadatel tedy “bere” kdekoho.
Obvyklá cena na jednodenních řemeslných trzích je okolo 500kč.
Větší tradiční akce s vyšší návštěvností, které se konají jen 1x za rok stojí kolem 1000kč většinou jsou minimálně dvoudenní.
Na akce s vyšším nájmem jezdíme jen na doporučení známých.
Na akce s nájmem vyšším než 3000kč už nejezdíme.
Poměr nájem x výdělek nám prostě vyšel horší než u akcí s nájmem do 1000kč.
d) Kolik trhů se v místě pořádá?
Když nejde vyloženě o turisticky exponované místo je tohle docela zásadní otázka. Kupní síla bývá obecně větší tam, kde je jen pár akcí za rok. Jestliže někde pořádají 4 a více akcí za rok doporučuji přihlásit se maximálně na dvě akce v roce. Je dobré neučit návštěvníky na to, že vás tam potkají za pár měsíců znovu. Jestli někde pořádají trhy pravidelně (třeba farmářské trhy) doporučuji si je nechat na “hluché” období, kdy nejsou velké akce. 

3. Dodržovat pravidla
Zkoušejte, testujte, počítejte a porovnávejte si všechny akce v roce, kterých se budete účastnit. Vytvářejte si vlastní pravidla a parametry, na které akce jezdit a na které nejezdit. Každý vyrábíme a prodáváme něco jiného, takže musíme zohledňovat i cílovou skupinu.
A pak už jen ta svoje pravidla DODRŽUJTE.
Pokud máte výrobky, které zvládnou trhy, jarmarky, festivaly, poutě a podobné akce zkuste začít pravidly, která jsem popsal:
1. Návštěvnost minimálně 3000-5000 lidí
2. Nejezdit na první ročníky akce
3. Nájemné víc než ….kč je drahé
(stanovte si svůj strop)
4. Na stejné místo jen 2x do roka
5.
další pravidla jsou jen na vás

Pokud ještě pořád přemýšlíte nad tím jestli na trhy vůbec jezdit, tak tady je pár mých důvodů, proč to dělám:
– Rychleji se dostanete do podvědomí zákazníků. Děláte si tak skvělou reklamu.
– Podporujete svůj prodej na eshopu.
– Máte možnost pracovat s cenou a mít zpětnou vazbu přímo od zákazníků.
– Vaši zákazníci vás poznají osobně a věřte, že si s vámi rádi popovídají.
– Vlastně máte přímou reakci zákazníků na to, co vyrábíte.
– A samozřejmě prodáváte, takže zvyšujete svůj příjem rychleji.

Možností jak zjistit jaká akce se kdy a kde koná je v době internetu nepřeberně od Strýčka Googla až po weby, které vám ukáží cestu kudy z nudy 😉
Jak jsem psal na začátku, sami jezdíme po akcích a máme už docela slušný seznam akcí, který i v průběhu roku aktualizujeme, doplňujeme a také podle něj ladíme kam s našimi výrobky vyrazíme.

Máte svoje vyzkoušené tipy, jak vybírat akce? Podělte se o ně s námi v komentářích.
Kromě webu nás můžete sledovat i na facebooku.

Jestli chcete články a novinky dostávat emailem hned jak vyjdou, přihlašte se k odběru.

Přeji vám všem úspěšné prodeje v tomto roce.
Daniel
rukodelci.cz

Líbil se? sdílejte s přáteli

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *